حضرت علامه حسن زاده آملی

شرح فصوص الحکم


معبّر را از این جهت می گویند معبّر که طرف را از این صورت خواب عبور می دهد به واقعش. هرکسی نمی تواند از این صورت ظاهر عبور کند به واقعش. یک شخص کارکشته ای باید باشد عالِم به رقائق اسماء باشد، به حقایق اسماء باشد، بتواند فرع را با اصل انطباق بدهد از ظاهر به باطن سفر کند، از رقیقت به حقیقت عروج کند؛ این کار آسانی نیست.

 بله، غرض، یک آقایی می بینید معبّر است، فرمایشاتی که آقایان همه در کتابهای تعبیر نوشته اند، یک واقعیتی است که کسی، انسان برای او عِرض و ناموس مردم، پیش بیاید و برای خدا، برهانِ ربّش را بنگرد و برای خدا خویشتن داری کند، این موهبت، این جایزه به او داده می شود که به حضرت یوسف صدّیق داده شد، به ابن شیرین داده شد( نام مادرش شیرین بود، عرب سیرین اش کردند) او هم همینطور برایش پیش آمده، منتهی او حضرت یوسف در مقام عصمت بود و ظرفیت خودش، این آقا هم در حد خودش، به اینها داده شد.

کسی از مشتهیات نفسانی عِرضی که محترم بدارد ناموس مردم را، ناموس خدا را، به زبان حضرت ( آن بزرگوار که بود که می فرماید: هنّ بناتی » دختران من اند دختران مردم، پیامبر خدا، راجع به لوط است) بله که اینها بنات من اند.

اینطور لوطی مشرب، مشهد، یک چنین عالِم، ، چرا من و شما نباشیم؟

چرا با عِرض مردم؟

چرا با ناموس مردم؟

چرا با فرزندان مردم؟

پس چه کسی باید بوده باشد؟

اینها دختران ما هستند، اینها ناموس ما هستند ، اینها عرض ما هستند، ما پدر شان هستیم؛ ما در مسیر انبیا هستیم و خواهان صدق و صفا و صلاح و سعادتشانیم.

اینطور که برای یک چنین کسی این جایزه و این موهبت الهی، وهب رحمانی، این عطیه به او داده می شود.   

 

***********************************************
دریافت فایل صوتی :

 


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

موسسه خیریه سگال

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دانلود آهنگ خـــداوند برم سبز پکیج های تخصصی پی آر پی سل ویک انشا پایه هفتم پسماند Asimo - Official Home Page وبلاگ شخصی محمد شمس الدین احمدی آوای طبیعت Erfabtabasi